Fragmente de trecut.

M-a cam lovit postarea și grămezi de gânduri mi-au împânzit mintea cerându-i să exprime în cuvinte multitudinea de grămezi apăsătoare de născociri. Născociri adevărate. Îmi amintesc perfect cuptorul de piatră, gălbejit, ba chiar având puțină culoare asemeni cărămizilor, mătura mama Tore în jurul lui mereu, lângă stătea mereu un vas de tablă cu apă, maro în afară și alb înăuntru și lângă el se bucura de prezența noastră a copiiilor, un câine. Elibera bunica câinele, aduna orice-i stătea în cale și elibera zona ca să nu trebuiască să se gândească la capcanele de pe pământul acoperit cu un nisip fin ca praful. Își sufleca mânecile la cămașa albă și își dădea ”cheptarul” jos, năframa neagră cu ciorchinei de struguri pe ea o prindea la spatele cefei de parcă își punea coroană și după ce tata punea ”troaca” pe suporturile de de fier se apuca cu mâinile ei vânjoase să introarcă aluatul de pe o parte pe alta. Nu făcea asta decât dimineața devreme până ce soarele nu reușea să-i lovească spinarea cu flăcările lui. Într-o ”tipsie” neagră ca tuciul și rotundă arunca câteva mâini de aluat, îl distribuia egal în toată tava cu dosul degetelor, îi făcea o cruce cu mâna dreapta și punea tava pe o paletă de lemn cu o coadă imensă albă pe care o împingea până în străfundurile cuptorului și de acolo mirosul de pâine călătorea prin curte și pe ulița satului în jos trezind în oamenii flămânzi dorința de a mânca oțâră de pita de casă abia scoasă din cuptor. Scotea pâinea din cuptor neagră ca noaptea și cu un sucitor lovea coaja arsă în încercarea de a o desprinde de pe suprafața pâinii. Ținea pâinea cu prațul stâng și în mâna dreaptă ținea sucitorul, brobonele de apă apăreau pe fruntea ei, își împingea burta în față de parcă încerca să-și sprijine greutatea de spatele propriu. După ce scăpase de coaja neagră aveam în fața ochilor ditamai maldărul de pâine, bunica spunea că pâinea e frumoasă dacă e mare și aurie și tot mereu pâinea ei era mare și aurie. Pâine frumoasă.

Mama mare avea o candoare și o căldură de nedescris în ochi când își întindea brațele grăsuțe în care ținea o bucată de colac proaspăt scos din cuptor către noi, cuptorul ei mare și alb a lucrat din greu ca să hrănească gurile noastre. Mi-o amintesc dimineața la mijloc de iarnă cu cât drag împărțea bunătățile de le cocea în cuptor și cum mâinile ei iuți scoteau repede bunătăți prin care își exprima bucuria și fericirea pe care o simțea atunci când îi călcam pragul. Draga mea bunică, cum i-au strălucit ei ochii când am vizitat-o ultima dată, cum din golul născut din durere s-a umplut pentru câteva secunde când își exprima ea în cuvintele ei greoaie fericirea pe care o simțea că mă vede.

Am să iau cu mine în mormânt privirea ei, copleșirea cu bunătăți de parcă aș fi o regină și ea supusa mea, mulțumirile pentru felicitările pe care i le trimit și dojenirea de după pentru cheltuirea bănuților mei pe care ar trebui să-i strâng nu să-i cheltuiesc pe ea. N-am vorbit de cum a fost acasă dar a fost cum nu a fost niciodată, mi-am stăpânit dorul nebun de casă, mi-am îmbăiat ochii în mulțimea peisajelor desenate de călduroasa vară, am sărutat creștetul frunților bunicilor mei, am îmbrățișat prieteni dragi și frumoși, am citit și am purtat conversații din care n-am înțeles nimic cu oameni străini. Toată lumea mi-a spus să nu mă mai întorc … Bine a fost acasă, binecuvântate zile îmi lasă Doamne Doamne când pot îmbrățișa ceea ce iubesc.

De ce am scris despre bunicile mele și despre cuptoarele de pâine de la țară ? Postarea o dedic lui Sanda. Nu ți-am oferit prea multă încurajare pentru că pe undeva nu prea îmi funcționează creierul bine dar sper că bunica ta dragă are să fie bine și tu pe lângă ea, să ai încredere și să te rogi pentru zile fericite. Eu vă doresc amândurora tot ce e mai bun.

Să o săruți pe frunte și să o imbrățișezi.

Xx, R

Lasă un răspuns

