Recenzie – ” La răscruce de vânturi ” – Emily Bronte

images

Recenzie , vorba vine . Nu vă fac o recenzie cap coadă , de nota 10 și extrem de bine lucrată . N-am timp , dar totuși am avut timp să citesc ” La răscruce de vânturi ” și dat fiind faptul că am citit ” Jane Eyre ” – Ch. Bronte , aveam niște așteptări imense de la surioara Bronte cea mijlocie. Nu mi-au fost satisfăcute așteptările precum  au fost atunci când am citit Jane Eyre , însă mi-au fost perturbate : de un scris frumos , ușor descriptiv , simplu în cuvântare și suficient de explicit încât tot prostul să priceapă cartea . ” La răscruce de vânturi ” nu-ți oferă mult sirop de iubire , nu vei găsi o dragoste pătimașă și înfocată în poveste , nu vei găsi doi oameni care mor unul pentru celălalt , ci doar oameni care mor . Dragostea este menționată în carte așa cum menționezi venirea căldurii din August în prima zi de Decembrie . Ura este cea care captează orice atenție primită , din partea cititorului . În principiu , povestea este simplă : frustrare , dragoste neîmpărtășită și inutilitate . Personajele sunt descrise simplu dar în general, aceste persoanje au un apetit deschis față de rău și de a face rău , Heathcliff , personajul principal al poveștii este un copil , un intrus , adus din prea multă inimă în mijlocul unei familii care voluntar/involuntar va crea un veritabil monstru inuman , un om de joasă speță dar care iubește tăcut și neîncetat .

Cartea nu te ține cu sufletul la gură , absolut deloc . Dar … pentru că mereu va exista un ”dar” , te va face să vrei să afli ce urmează după fiecare pagină citită iar în gură tot ce vei avea va fi limba ta și poate ciocolată sau o țigară fumegândă , așa cam cum  fac eu când citesc .

Cuvântul cheie al poveștii în opinia mea este : ura . Niciodată n-am citit o carte în care răul să fie descris cu atâta pathos încât să te facă să crezi că există atâta răutate . Totuși cartea are ceva al ei , are acel ceva pentru care eu nu am cuvinte potrivite dar am mult respect , mă bucur că am citit-o , știu știu , trebuia citită acum 3 ani , dar acum 3 ani locuiam în Hawaii pe o plajă cu nisip alb , mâncam cocos la micul-dejun cu banane și la prânz câte un rechin , 2 , în funcție de cât de mult efort depuneam în acea zi . La cină fumam bambus .

Dar revenind la noi la grajd , vă recomand cartea cu tot sufletul , avusesem o recenzie excelentă făcută în minte azi noapte pe la unu fără zece , dar am adormit și-am uitat recenzia iar ca rezultat final a ieșit cuvântarea asta ”năucitoare” , plus că mi-e somn iar când mi-e somn abia îmi amintesc despre mine darămite despre ” La răscruce de vânturi ” .

7 comentarii Adăugă-le pe ale tale

  1. Aura spune:

    „La rascruce de vanturi” este una dintre cartile mele preferate si am citit foooarte multe, care ar fi putut sa-i ia locul in top. Ai dreptate, te tine captiv de fiecare pagina nu prin descrieri fabuloase sau personaje incredibile, ci printr-o durere surda pe care reuseste s-o transmita cu fiecare fraza. O iubire nici moarta, nici vie, nici curata, nici bolnava, o obsesie cu iz de dorinta si o depravare sufleteasca ce te seaca si pe tine ca cititor. Superba carte, ciudat roman, trista poveste.

    1. Roxana spune:

      Stii , cartea nu a trezit nimic in mine , dar aveam o senzatie ciudată cand am citit-o , mi-a fost asa usor să ma transpun in peisajul poveștii încât odată transpusă n-am vrut să mai ies de acolo . Ciudățel efect . M-am uitat la film ieri , e putin cam dezastruos , nu mă încântă dar Grange se aseamănă cu Grange din imaginația mea . Dar ai dreptate , superbă carte

      1. Aura spune:

        Nici pe mine nu m-a atins filmul. Cred ca daca ai exclude contextul istoric, cartea ar fi la fel de actuala. Lupta dintre a alege intre fericire si avutie si lupta de a-ti accepta alegerea… Heathcliff, omul bun si iubitor transformat intr-un razbunator ce se foloseste tocmai de avere pentru a-si gasi „linistea”. Oameni fragmentati, neincadrandu-se unui tipar anume, oameni care incearca sa se descopere…. La fel suntem si azi. Ne dam sufletul unui vis, iar cand il implinim, realizam ca nu era al nostru…

      2. Roxana spune:

        Da … Dar ai vazut ca istoria nu s-a repetat cu Hareton si asta ma bucura , el a avut parte de marea iubire .

    2. Roxana spune:

      Regret ca Heathcliff a ajuns atat de ordinar si de mizerabil dar cred ca a fost întărâtat foarte mult de conditiile de viata din timpul copilariei dar si casatoria Catherinei a contribuit la pierderea lui ca om . Si totusi am dezvoltat o usoara simpatie fata de Heathcliff chiar daca in poveste este ultimul dintre pamanteni .

      1. Aura spune:

        Heatcliff mi-a placut si mie. Si cred ca il inteleg. Si-a pierdut marea dragoste, deoarece ea a ales sa se casatoreasca din interes. A fost atrasa ca o musculita de lumina stralucitoare a lumii nobiliare si a decis sa-si ingroape sentimentele, iar apoi, ca o egoista, realizand ca statutul si averea n-o faceau fericita, s-a intors catre Heatcliff. Iar el a fost martorul decaderii si mortii ei… Catherine il facuse pe el „om”, ii daduse pofta de viata. Si tot ea i-a luat-o, lasandu-l doar cu furie, regrete si resentimente.

  2. Aura spune:

    A bitter-sweet end. Macar unul sa-si depaseasca suferinta…

Lasă un răspuns

