Olguța

Nicolae_Vermont_-_Tarancuta_cosand                                                                                                 Nicolae Vermont – Tarancuta cosand

” – Conule Dinu , da ce-are coana Olga de-i supărată ? Ațâțat-ați iară focu , că tare roșie se făcu ?

– Da ce te interesează pe tine toate astea măi Leto , ia închide tu gura aia mare și slobodă și pune repede de-un vin roșu cu portocale și ceva glucoză , că mi-e frig și vreau să-mi încălzesc gâtlejul cu ceva dulce , m-ai înțeles!?

– Bine conașule , așa fac cum zici mata , io fac vinul ăla dulce dar mata să fii bun și să-mi spui de ce plange coana Olga ca o căprioară lăuză !

– Hiii neobrăzată ce ești , pleacă la bucătărie acum !

Picioarele Letei o luaseră la trap , alergaseră înaintea ei , avea gura slobodă ce-i drept și-i plăceau bârfele , domnișoara Olga tare o mai avea la inimă , tare o iubea , dar mai mult pentru că Olga era singuratică , era liniștită , avea problemele ei , era uneori isterică dar conul Dinu o iubea mult , poate prea mult . O proteja , nu o lăsa să muncească de teamă să nu se rănească , conul Dinu o crescuse pe Olguța încă de când era o mână de om , o iubea ca pe ochii din cap și nu prea le avea el cu educația copilului . Era tânăr Dinu când Ana murise , la doar o oră după ce o născuse pe Olguța , Ana era declarată decedată . Dinu nu primise multe explicații , se pare că Ana era bolnavă cu inima dar se pare că nimeni nu știa asta , totuși Dinu a fost supărat ani întregi că Ana murise , era furios și nervos , se mai liniștise după ce Olguța crescuse , era puțin mai cumpătat , mai bun . Olguța il iubește pe Dinu dar acesta încă nu știa cum să se comporte cu ea , nu vroia să o lase liberă , se temea că ea se va mărita cu un bărbat care nu e croit pentru ea , o ținea în casă . Singurele dăți când Olguța ieșea afară din casă erau Duminicile , când pe la ora doișpe lumea se aduna la biserică la slujbă , atunci tânăra domniță pleca cu Leta pe jos către biserică . Mersul la biserică era o fericire mare pentru Olguța , își mai clătea ochii cu câte un tânăr abia venit din armată , privea domnișoarele să le vadă ținutele și așa avea și ea ocazia să-și etaleze rochiile de i le cumpăra Dinu când pleca în delegație .

– Ț-adusăi vin conule , îi dulce numa așa cum îți place mata ! Spune conule , spune de ce plânge coana Olguța , te rog  ?! Tare mi-i greu când o văd că plânge , îi amărâtă săraca , zice mereu că-i singură , își dorește tare mult să-și vadă mama , e nefericită tare conule frumos !

– Nefericită ? Da cum se poate așa ceva , dar cum , nu e adevărat !? Deloc ! Minți cu nerușinare japiță nerecunoscătoare ce ești !

– Stai conule , stai conule nu da ! Doamneeee , Doamneee , conule !!! Da ce-ai azi conule ?

Dinu ridicase fierul de-l plimba prin jăratec la Leta , îi erau ochii negrii ca întunericul și plini cu apă , se rupsese inima-n el când o auzise pe Leta spunând că Olguța-i tristă , se simțea inutil și parcă toată puterea de-o avea să mărunțise instant . Nu mai zâmbise Dinu de ani , nu avea o viață socială , uneori era trimis în delegații lungi și obositoare și tot în zadar , conița Olguța rămânea închisă în casă , Dinu trimitea scrisoare către coana Manuiela să vină să țină de Olga . Dinu se prăbușise în fotoliul său și țintuise în loc limbile de foc din șemineu cu privirea-i disperată , se simțea neputincios , toată viața avusese sentimentul ăsta cu el , niciodată nu credea că o poate face pe Olguța să nu simtă lipsa maică-sii , asamblase biciclete și avioane din lemn pentru Olga pe când era micuță și cumpăra păpuși colorate cu fețe din porțelan de la țigăncile din piață .

– Iubește , așa-i Leto ???

– Da conule , Olguța iubește , plânge și suferă , e unul din cantorii bisericii , e băiat bun și muncitor dar are să plece în armată curând , s-a măcinat inima-n Olguța când a auzit că ăsta-i apt pentru armată !

– Tare mi-e frică mă Leto s-o las să iubească , tare , poate prea tare ! Eu știu cum suntem noi bărbații , avem talente și balonașe de săpun în cap , niște semizei căpoși care cred că dacă o femeie le cade la picioare , atunci au câștigat și bătălia și războiul ! Eu nu vreau ca Olguța mea să plângă , dar trebuie să recunosc că eu cu Ana m-am iubit mult și mi-a plăcut dragostea și compania ei și parcă aș vrea ca și Olguța mea să fie iubită și protejată de-un alt bărbat înafară de mine , eu îmbătrânesc , ofilesc și nu mai am mult până să mă fac una cu pământul !

– Hiii puuu scuchie-n sân conule , da nu zi mata așa ceva , cum să te faci una cu pământul , mata ești tânăr conule dragă , ești în vână încă , nu te du și mata conule Dinu că-i destul că s-a dus doamna Ana !

– Adevărat am grăit Leto , adevărat ! Da sigur îi băiat bun tânărul ăla tu Leto ?

– Îi conule , îi ! Și o iubește pe Olguța ca pe apă , îi e dragă tare și să-i vezi cum plâng Duminicile la mormânt la Ana amândoi , ea o plânge pe mă-sa și el plânge de plânsul ei . Io cred conule că de-ar fi să fie amândoi , Olga are să fie bine , are să fie liniștită și fericită , îi tristă conule , îi tristă tare și nu mănâncă , nu bea , nu vorbește , doar Duminica mai prinde viața că-l vede pe domnișor ! Las-o conule să plece , să fie fericită , ți-oi ține io de urât ! ui pentru dumneata promit să nu mor înaintea dumitale , promit să trăiesc până ce mata te duci la Ana , te-oi îngrijii și te-oi spăla în locul Olguțăi , da pe ea , las-o să plece !

– Hai , du-te și cheamă copila la mine ! ”

Lasă un răspuns

