Irina Binder – „Fluturi”

Iphone 079La un moment dat , adresasem pe Facebook , o intrebare referitoare la , ce titluri de carte ar trebui sa imbratisez ?! Evident parerile au fost impartite , la fel si recomandarile , insa o buna parte a celor care mi-au raspuns , m-au sfatuit , sa aleg „Fluturi” de Irina Binder . Multa lume a spus ca e superba , vedeam tot felul de citate postate si share-uite pe wall , asa ca am fost curioasa sa vad cum e cartea . Intr-o conversatie cu Sanda , ii zic ca , mi s-a spus de respectiva carte , si de indata ce ajung in tara vreau sa o cumpar . Pana sa ajung in tara , in una din zile , Sanda imi trimite prin intermediul Whatsapp-ului o fotografie a celor doua volume „Fluturi” … eram deja extaziata , abia asteptam sa ajung sa o citesc , sa ma bucur de ea , iar Sanda imi facea o pofta nebuna , spunandu-mi ca , respectiva carte , e extraordinara !

Am ajuns in tara , si dupa toate vizitele , si reintalnirile si povestiile s.a.m.d , am avut timp in sfarsit sa citesc . Aveam asteptari imense , nu stiu eu , daca ati citit voi „Llorelei” de Ionel Teodoreanu , sau” Carla noaptea” … Catherine Locandro , sau ” Devorari” … Richard Millet , pentru mine titlurile astea au fost impactante , sunt niste povesti extraordinare , cu siguranta ca sunt inspirate din viata , eu cred ca unele carti nu sunt scrise , sunt pictate , pentru ca doar sufletele frumoase pot sa picteze atat de frumos . Mai sunt si carti care sunt chiar scrise cu maini ferme , unele care sunt desenate intr-un mod jovial si smulg mai multe zambete , decat ceapa pe care o smulge bunica din pamant cand e coapta complet .  Ei eu cu asteptarile mele , m-am apucat de citit , si desi povestea in sine e una frumusica , dezamagirea mea a fost imensa . Critica face parte din viata de zi cu zi , si dupa cum stiti , critica e fie buna fie rea , unii se critica pe ei insusi , altii critica pe altii . Deasemenea critica , vine de la diferiti oameni , vine de la cei care se simt mici in preajma celor mari , si vine de la cei care sunt mari si sunt inconjurati de cei mici  , si desi urasc sa fac asta , eu cred ca modul in care cartea a fost scrisa , vocabularul , dialogurile , e un adevarat fiasco .  Relatarea povestii , e asemanatoare , cu dialogul , unor studente de anul 1 , povestea are lucruri care te invata , despre viata , dar putine , desi multe lucruri din carte , pentru mine reprezinta surse de inspiratie , pentru titlurile mele de blog . Sunt lucruri care se repeta excesiv , si te plictisesti sa citesti , sunt dialoguri a caror motiv se tot repeta . Vocabularul comun , ma facea sa ma gandesc la discutiile pe care le aud , intre gagicile asfixiate de temperaturile ridicate , de pe perioada verii , din parcurile din Sibiu . Poate Irina Binder , are un anumit grup de cititori carora ea se adreseaza , un anume nivel , sau poate cartea e pentru toata lumea , poate ea asa a incercat , pentru ca eu cred , ca din punctul de vedere al unui scriitor , vrei sa imparti povestea ta , cu toata lumea , dar ca si scriitor cred ca trebuie sa stai cu stoicismul in buzunar , mereu cu mana pe el , ca uite mai sunt din astia ca mine , ca vin asa cu un val de critici , si te cam zguduie . Critica eu nu o fac cu rautate .

Povestea in sine e frumoasa , nu am ce sa spun , relatarea lasa de dorit , fatuca din poveste e pe cat de puternica , pe atat de slaba , pe cat de femeie , pe atat de copila . Ma rog . Am si plans ce-i drept , pentru ca , povestile cu oameni care mor de cancer , ma fac moale , tata a murit de cancer , dar trecem si peste asta . Daca Irina vreodata citeste ce-am scris , ii spun ca ii doresc multa bafta , si cred ca ea stie ca nu-i poti multumii pe toti pretentiosii pamantului , si ca , critica relatata aici , nu am facut-o pentru ca ea e mare si eu mica , niciodata n-as vrea sa-l fac pe un om mare , mic , sau pe un om mic si mai mic , ci am facut critica pentru ca asa am simtit .

Celor care adora povestile de dragoste pline de sirop , ca savarinele , si in a caror vene curge romantismul eminescian , combinat cu cel al societatii actuale , va recomand cu caldura cartea , ca sa va luat „doza de fluturi” .

Respectele mele !

7 comentarii Adăugă-le pe ale tale

  1. Cristina spune:

    Roxana, in primul rand Irina Binder nu este o scriitoare. Chiar ea a recunoscut pe un blog ca nu are talent literar si a scris o carte proasta. Intrebarea este: daca tu sau eu am fi scris o carte proasta (si suntem constiente de asta) de ce am publica-o? Sa dovedim ce anume? Prin cate am trecut noi prin viata? Pai fiecare om isi are dramele sale (cati parinti, frati, bunici, matusi sau prietene nepretuite n-au murit), experiente mai mult sau mai putin fericite in iubire, si nu ne-am sinucis, nici cerul nu a cazut pe noi, nici pamantul nu s-a scufundat pentru ca viata noastra merge mai departe si exista vorba romaneasca ”nu da, doamne, omului, cat poate duce”.

    Parerea mea este ca s-a exagerat cu laudarea acestei carti. Ai dreptate, cartea este foarte prost scrisa, subiectul nu este iesit din comun, au fost oameni care au trecut cu adevarat prin drame imense (lagare de concentrare, inundatii in urma carora nu numai ca si-au pierdut casa, dar si pe cei dragi, familia etc.).
    Totul face parte dintr-o campanie de publicitate ca sa fie cat mai multe vanzari a cartii Fluturi.
    Deja pentru foarte multi cititori cartea Fluturi a ajuns unul din etaloanele mediocritatii, ca si manelele in muzica.

    1. Roxana spune:

      Sunt foarte , de acord cu tine Cristina . Eu recunosc ca mi-am dorit sa o rasfoiesc , doar pentru simplul fapt ca Facebook-ul a fost „inundat” de informatii cu privire la aceasta carte . Nu mare mi-a fost mirarea cand am vazut ca si , anumiti oameni care chiar nu citesc , au citit-o ! A cam facut furori , in cadrul acelor domnisoare de liceu , dupa cum am spus , sigur scriitoarea , s-a adresat doar unui anume nivel de cititori ! A avut scurte momente frumoase , in rest , a fost una din cele mai proaste carti pe care le-am citit !

  2. Ofelia B. spune:

    @Roxana,

    Sora mea Cristina vad ca deja a facut, la fel ca si tine, un comentariu obiectiv, zic eu, despre cartea Fluturi. Imi dau seama ca tu si cu noi, de fapt, suntem atrase de un alt gen de literatura. Mie, mai mult decat Cristinei, imi place sa explorez si printre scriitorii romani mai putini cunoscuti din literatura contemporana. Desi am fost dezamagita de cartile proaste ale unor autori romani, abandonasem sa mai caut carti bune scrise de necunoscuti, am gasit, insa, recent, o carte care m-a captivat, a reusit sa imi induca anumite stari prin care treceau personajele, si nu mai vorbesc de stilul elevat al cartii. Ma refer la romanul Descantecul ploii de Sorina Popescu. Nu ma apuc acum sa-ti descriu actiunea romanului pentru ca s-ar risipi, cred eu, din frumusetea lui. Iti spun doar ca s-ar putea sa te indragostesti de stilul scriitoarei.

    P.S. Dupa ce am citit romanul de care-ti vorbeam, au inceput sa ne placa mai mult, mie si Cristinei, ploile 🙂

    1. Roxana spune:

      Ador recomandarile , iti sunt recunoscatoare , am sa obtin si eu cartea , pana atunci ma delectez cu Jane Eyre , e de vis , o recomand cu drag , cred ca dupa asta s-ar putea sa-ti placa castele !

  3. Ofelia B. spune:

    Roxana, am citit deja Jane Eyre, face parte din literatura clasica de foarte buna calitate. Mi-a placut, fireste. 🙂

    1. Roxana spune:

      Ma bucur , eu abia am descoperit-o , e o incantare dureroasa pentru suflet ! E un fel de Lorelei , cele doua carti mi-au mangaiat sufletul !

  4. andreea spune:

    Mi s-a parut foarte slaba cartea asta

Lasă un răspuns

